16 tips bij paniek en onrust

De laatste paar weken heb ik voor mij nogal stressvolle omgevingen meegemaakt in de file, bij de huisarts en bij de tandarts. En normaliter heb ik daar heel veel last van.

Ik voel dan zo veel spanning. Heel veel onrust, niet meer stil kunnen zitten en ik word ook paniekerig. Want ik voel me dan licht worden in mijn hoofd.

En als het heel warm is buiten is alleen dat al een paniekverhogende factor.

 

Ja, ja, zo leer je me nog beter kennen ūüėȬ†Niet fijn hoor al die angsten. Daarom vind ik online werken vanuit mijn eigen veilige huis ook zo fijn.

Ik postte mijn ervaring op Facebook en vond de reacties eigenlijk best opvallend. Of mensen herkenden zich volledig. Of mensen herkenden het helemaal niet.

Wat lijkt het mij heerlijk om je helemaal NIET in mijn verhaal te herkennen. Maar het als een ultiem ontspanningsmomentje te ervaren als je nog niet aan de beurt bent bij de dokter of de tandarts, in de file of terwijl je wacht tot je met een gezelschapsspel aan de beurt bent. Want ja ook dan heb ik het, al loopt het dan niet helemaal op tot flauwvalneigingen.

 

Gelukkig heb ik daar zo mijn trucjes voor. En mocht jij je herkennen in wat ik schrijf, dan heb je misschien wel wat aan mijn tips.

Neem water mee en drink regelmatig slokjes. Voel hoe het water naar beneden stroomt.

Voel je voeten op de grond. Stamp als het kan, duw je voeten op de grond, beweeg je tenen in je schoenen.

Ga zoveel mogelijk met je aandacht naar beneden, dus naar je benen en je voeten.

Leg een hand op je buik en voel hoe je hand bij elke inademing een stukje omhoog gelift wordt en bij een uitademing weer daalt.

Concentreer je heel bewust op je ademhaling. Tel er desnoods bij om jezelf af te leiden.

Neem¬†Bach rescuespray¬†mee.¬†Een goedkoop adresje voor de spray vind je hier. Ik heb standaard zo’n sprayflesje in mijn tas zitten. Ik doe als het nodig is 2 spraytjes in mijn mond of op mijn polsen.

Ga naar buiten als dat kan. En helemaal fijn als je ook nog tegen een boom aan kan staan.

Of loop binnen een rondje als dat misschien wel mogelijk is.

Leid je zelf af met muziek, iets proberen te lezen, schrijven, tekenen.

Eet iets. Het kauwen en de vulling van je lichaam zorgen voor wat rust.

 

Ga op 1 hand zitten. Dat zit heel onconfortabel. Na een paar minuutjes haal je je hand onder je bil vandaan en voel je jezelf in ontspanning zakken. Maar ook al tijdens het onconfortabele zitten is je aandacht bij je hand en dus ver weg van je hoofd.

 

Sla met de vuist van je ene hand meerdere keren in de handpalm van je andere hand en doe dit vervolgens met je andere vuist. Het hoeft maar heel zachtjes.

Vertraag je ademhaling bewust. Dus langzaam inademen en langzaam uitademen. Zo laat je je brein weten dat het veilig is.

 

Stel je voor dat er wortels of energiedraden of magneten aan je stuitje en/of aan je voeten zitten en dat die zich verbinden met de aarde. De wortels of draden gaan heel diep de aarde in.

Stel je voor dat je bovenop je kruin een¬†dopje open kunt draaien. Visualiseer of maak bewegingen met je handen dat alle paniekenergie daar je lichaam kan verlaten. Zie het voor je als zo’n fonteintje dat een walvis uit zijn kop kan laten komen.

De laatste tijd heb ik een alternatief voor al deze tips: ik stop een paartje Boji Stones in mijn broekzakken. Grijs/zwarte ruwe edelstenen: een mannetje en een vrouwtje met een sterk grondende werking. Je ziet ze hier op de foto.

En het is zo raar, ik voel de onrust opkomen, ik merk dat mijn brein denkt: o help ik ga straks flauwvallen. Maar het zet niet door. De onrust blijft binnen de perken of zakt zelfs weer weg. En ik blijf goed gegrond en goed in mijn lichaam.

Bizarre gewaarwording. Maar zooooo fijn.

 

Mijn online cursus Boji Stones met daarbij een tip waar je deze bijzondere, niet goedkope, maar zeer krachtige stenen kunt kopen vind je hier.

 

Geniet van de zomer. Een periode met veel Yang-energie wat voor de meeste vrouwen niet heel gemakkelijk kan aanvoelen. En zeker met warm weer is er nog meer Yang-energie. Zoek daarom je Yin-plekjes en Yin-momenten op. Dus neem je rust en keer naar binnen.

En als het nodig is, probeer dan uit het scala aan tips dat ik je net heb gegeven, welke voor jou fijn is om weer bij jezelf te komen.